Blogger Layouts

15 March 2012

HARGA SEBUAH JANJI

Janji merupakan salah satu perkara biasa dalam kehidupan seorang insan. Manusia melafazkan sesuatu janji semudah menyebut a,b,c. Janji juga dilabelkan dengan beberapa frasa atau gelaran khusus seperti 'janji Melayu' dan sebagainya. Malangnya, kebanyakan manusia kerap mungkir janji sekerap ia berbicara. Mengapakah terjadinya fonemena ini ? Tepuk dada tanya hati.. Pokok pangkalnya daripada hati..


Islam menganggap janji adalah satu perkara yang besar. Menunaikan janji adalah tanggungjawab insan. Adalah menjadi satu kesalahan dan berdosa besar jika janji dimungkiri. Allah telah memasukkan kesalahan mungkir janji sebagai dosa besar yang perlu dijauhi. Ia juga termasuk dalam kategori ciri-ciri orang munafik .


Harga sebuah janji bagi orang yang menjaganya adalah setinggi ia menjaga adat dan budi bahasanya.. Melalui janji kita dapat menilai peribadi seseorang itu.. Jangan disebabkan janji anda dilabel sebagai seorang yang MUNGKIR JANJI @ MUNAFIK.. grrrrrr.... Mulut ringan berkata-kata hati terdetik tidak ada lansungkah selelumit perasaan bersalah bila tidak tunaikan janji?? Hanya anda mempunyai jawapannya...



No comments:

Post a Comment